torsdag 16. juni 2016

Sommer og sol i hagen

 Juni har så langt vært en solrik måned, med lite nedbør. Men i dag kom de første regndråpene! Det har ikke regnet så mye at det har blitt vått i bedene ennå, men det er en liten begynnelse i alle fall. Nå trenger naturen vann, og det merkes både i hagen og i skogen. Det er tørt.
                               Gul Valmuesøster...
                               Pyrineerliljene har kommet i blomst...
                               To blomster så langt...
                              Og flere er på vei...
                               Perleevighetsblomst og skyggesildre...
                               De tåler godt tørken som vi har hatt...
                               De har vokst veldig utover i år...
                               Det har lammene også...
                               Men de er små og søte fremdeles...
                               Med lyseblå øremerker. ..
                               Perleevighetsblomst blomstrer ikke ennå...
                               Fiol og stemorblomster ønsker seg litt regn...
                               Storkenebb liker sol hele sommeren...
                               Kveldsbilde av Jonsokblom...
                               Ha en fin sommer i hagen!

18 kommentarer:

  1. Så søte dine lam er! Sånne med flekker har jeg ikke sett før.
    Flotte liljer også :)
    Det er knase tørt her også, og nå kunne vi trengt en hel dag med regn, men yr melder bare om tørt fint vær.

    Ha en fortsatt fin dag, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er søte :) De er villsaulam, de kan få alle slags farger:) Ja, det knirker i bakken her også, og det har fremdeles ikke regnet mer enn noen dråper! Må vel ut å vanne igjen :) Ha en fin dag Marit!

      Slett
  2. Så yndige lam! Aldri sett med flekker på. Helt herlige. Vakker blomstring. Ja, nå er hagen virkelig tørst. Vi får håpe 'overvanneren' leverer rikelig med edle vanndråper snart.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine :) Villsaulam (gammelnorsk spel) kan få alle slags farger og flekker de, og så klatrer de som geiter :) Ønsker meg regn jeg også, det kom etpar dråper i morges, men det var det! Ha en fin dag :)

      Slett
  3. Har ikke sett sånn gul valmuesøster før. Veldig fin!
    Og dere må jo bare bli helt forelsket i de lammene. De er jo så søte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gul Valmuesøster lyser opp i hagen :) Nå er det mange som ikke er så begeistret for gule blomster, men jeg syns de kan være fine! Lammene er veldig søte, det syns vi også :)

      Slett
  4. Heisann, skikkelig sommerstemning.... og det var godt regnet kom, fikk rensa lufta og gitt plantene friskt vann. Nå er det farverikt i haven din! Og så så søte lam! Rene kosedyra... Ha en fin ukeslutt ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja sommerstemning er det nå :) Det kom ned noen dråper i dag, men ikke nok dessverre, så jeg må nok vanne litt til :) Ja, de ser ut som små tegneseriefigurer disse lammene :) Ha en fin ukeslutt du også!

      Slett
  5. Søte lam! Og så flotte flekker de har:)
    Gule blomster lyser så fint opp i hagene syns jeg. Og gul valmuesøster bestemmer neste hvor den vil vokse, iallefall i min hage.
    Skyggesildre en en favoritt her, og jonsokblom vokser også godt.
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er søte og morsomme disse smålammene :) Gul Valmuesøster slår seg ned der de finner det for godt, og av og til må jeg flytte litt på de. Men det går fint :) Jeg liker også godt Skyggesildre, og akkurat nå er de veldig flotte! Ha en fin kveld :)

      Slett
  6. Det var godt med en rotbløyte for hage og naturen nå.
    Så vakre blomster du har nå, gul valmuesøster var ett vakkert blikkfang.
    Søte og fine lam, de har en fin start på livet hos dere.

    God helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom ikke så mange dråpene her, håper på mer i løpet av helgen :) Gul Valmuesøster, og Pyrineerlilje er fine nå, samt storkenebb som blomstrer på sitt fineste på denne tiden.Lammene er kjempesøte, og har det fint i sommerværet :) Ha en fin helg!

      Slett
  7. Søte lam og nydelege blomster.
    Her har det ikkje regna enno, så eg ser at torvene lettar seg frå berget. Men det er mykje flott i hagane no.

    God fredag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei vi fikk etpar dråper i går, men det hjalp ikke stort :) Det er veldig tørt ute i naturen, men i hagen ser det greit ut :) Men jeg må nok vanne i dag også.Ha en fin fredag!

      Slett
  8. Søte lam du har! Skyggesildre er min favoritt, passer sammen med alle stauder, virker det som. Her har det vært mye regn, begynner å bli nok. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, i dag har jeg gått og lett etter ett lam i timevis! Jeg fant henne i god behold heldigvis, hun hadde bare rotet seg bort fra flokken :) Her har vi for lite regn (trodde aldri jeg skulle høre meg selv si det :)) Men nå trenger naturen vann! Skyggesildren er veldig fin i de fleste samplantinger, og jeg liker den godt :) Ha en fin helg!

      Slett
  9. Artig med småmønstret lam. Skikkelig fine er de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine med litt forskjellig mønster =D

      Slett