søndag 1. mai 2016

Småhjerte i skogen

 For noen dager siden var jeg så heldig å finne Småhjerte i skogen. Sannsynligvis en gammel avfallsplass for uønskede plantedeler og ugress fra hagen. Småhjerte Dicentra Paveraceae kommer opprinnelig fra det vestlige Nord-Amerika, men har vært kjent i Norge siden 1870 årene. En veldig vanlig plante i gamledager, som du ofte fant i hager på landet og gårdshager.
                               Her er det mange store tuer som skal få bli med meg hjem...
                               De vokser på vår eiendom, så jeg trenger ikke be om lov :)
                                Det er flere sånne tuer oppover i skogen, nok å ta av...
                                Denne blir også med til bedre kår i hagen min...
                               Jeg tror det er en Spaniablåstjerne...
                               Mørkt og undersolt på denne siden, bratte berg tar solen...
                               Men mosen trives, og dekker både stokk og stein...
                               Storkonvall skal jeg også ta med meg hjem...
                               Villbringebær vokser det mye av her...
                               Men de får ikke sol, så de kommer ikke med bær...
                               Borte ved muren vokser Fredløs og Landøyda...
                               Småhjerte fra naboen, før jeg visste at jeg hadde de selv :)
                               Nyplantet Småhjerte i hagen min...
                               Som dere ser så trenger jeg å plante tettere...
                               I kjøkkenhagen spirer dillen, på friland! Det er tidlig!
                               Ha en god 1.mai!

14 kommentarer:

  1. Så koselig med småhjerter i skogen! De er så fine, og er jo så enkle å få til.
    Kjekt å ha flere slag!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns de er koselige, gammeldagse planter, som passer godt i hagen min:) Ja, det finnes flere slag, og flere farger, og alle er like trivelige :) Ha en fin kveld Marit!

      Slett
  2. Hei!
    Småhjerte er faktisk en av mine favoritter. De blomstrer nå og helt til høsten. Vakkert bladverk og vakre blomster. Har skaffet meg to nye sorter.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker de veldig godt, og du kan tro jeg ble glad for å finne så mange i skogkanten! Det er også veldig stas med sånne som blomstrer hele sommeren :) Ha det godt du også!

      Slett
  3. Æ var på skogstur idag, og trudde æ skulle få se om noen blomster var begynt og komme opp, men det var det ikke.
    Hos dere er det kommet langt, men det er jo ikke så rart hvor du bor :)
    Fine bilder fra dæ, vi må bare nyte våren, både i nord, sør og i vest :)

    Ha ei fin uke, og takk for at du besøkte bloggen min .

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig hvor det gror her, men det er iskald vind! Normalt skulle det ha vært borti 20 pluss her nå, men det har vi ikke hatt de siste to årene.Når du nevner blomster i skogen, så fant jeg skogstjerner i dag,, de er så fine! Ha en fin ny våruke :)

      Slett
  4. Det er jo rene skattejakten ☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så spennende :) Der andre har kastet hageavfall på vår eiendom, er som ett skattekammer for meg! Jeg finner stadig noe nytt som passer inn der vi utvidet hagen i fjor, og det er mest gammeldagse koselige stauder som jeg liker best :)

      Slett
  5. Småhjerte har fulgt meg i alle år. Fikk det fra farfars hage, og har tatt det med videre de gangene i har flyttet.
    Må være flott å ha de i skogen, og kunne ta de med hjem:-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg hadde de i hagen når jeg bodde i M & R, og de fikk jeg av en tante. Så jeg har også hatt ett årelangt forhold til de, og ble veldig glad over å finne de i skogen! Mange store tuer, så det er nok og ta av :)

      Slett
  6. Småhjerter er en flott plante, og fin til bunndekking:) Jeg har og funnet planter i skogen som har blitt med hjem. Og så blomstrer tulipanene dine! Koselig.
    Veldig flott med den mosen! Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns den passer inn i de fleste hager, og er fin til bunndekke ikke minst! Tulipanene blomstrer i regnet i dag, men det skal visst bli bedre i morgen :) Ha en fin kveld du også:)

      Slett
  7. Bratt berg og mose..........igjen tror jeg nærmest at bildene er tatt hos meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange bratte mosegrodde berg her, er det like bratt og ulendt der du bor også ja. Her går det ikke an å komme frem med anleggsmaskiner noe sted, så alt må gjøres manuelt.Litt tungdrevet gård kan du si :)

      Slett