tirsdag 21. februar 2017

Vårdag

 Her på Bømlo har vi hatt en fin "vårdag i dag". etter en natt med vind og regn. Og endelig kom de første krokusknoppene, som jeg har ventet sånn på. Minipåskeliljene som jeg pleier å sette ned etter de har blomstret fra seg på trappen har også knopper. Cliviaen (Mønjeklivia el Mønjelilje) har også knopper, så nå har jeg visst knekket koden på å få den til å blomstre også. Ellers har vi sådd Paprika og tomater inne, som etterhvert skal ut i drivhuset. Chili står jeg over i år, for det ble altfor mye av den i fjor, Jeg har masse i fryseren og enda mer tørket  Chili,så det holder leeenge. Og da får jeg mye bedre plass i drivhuset. Jeg skal også så på friland, og i nyttehagen i hønsegården , men det må vente til det blir varmere i været, og ingen frost i sikte. Gleder meg.
                               Minipåskeliljer som jeg satte her i fjor....
                               Skikkelig fin "vårdag" i februar...
                               Knopper har de også...
                               Cliviaknopper. Til min store glede...
                               Mannen har fisket stor flott torsk, med mye rogn...
                               Hjerte av torskerogn til Valentine...
                               Julerosene blomstrer fremdeles like fint...
                               Det er vår i luften og fuglene synger.
                               Ha en fortsatt fin uke!

18 kommentarer:

  1. Så mye flott som blomstrer hos deg! Mine clivia står for varmt til at de vil blomstre. Har du dine veldig kjølig?
    Jeg synes de er så fine hele året, også uten blomster.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå begynner det å bli vår! Jeg har Cliviaen i stuen bare når den blomstrer, og litt fremover. Ellers i året står den på ett kjølig loftsrom. Men de er flotte planter uten blomst også.Ha en fin kveld!

      Slett
  2. Så vårlig og fint hos deg. Er det ikke herlig at vi går mot lysere tider og uteaktiviteter i hagen? I alle fall synes jeg det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jo, det går mot vår, og godt er det. Herlig å tenke på alt det fine vi har i vente nå fremover:)

      Slett
  3. Så fantastisk herlig å se det livner til i hagen og rundt omkring! Og så deilig med nytrukket torsk, det er nommi-nommi:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Våren er fantastisk! Det er fint å se at naturen, og hagen begynner å våkne fra dvalen. Vi som bor ved sjøen er heldige som har tilgang på fersk fisk hele året, for ingenting er vel bedre:)

      Slett
  4. Hei. Vårlig og fint. Som jeg misunner deg. Her begynner snøen å minke, men de har meldt snø til helgen igjen. Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja det er ikke morsomt med mye snø så langt ute i februar, og særlig ikke med mer i vente! Du får trøste deg med at nysnøen tærer på den gamle, for det gjør den. Ha en fortsatt fin kveld!

      Slett
  5. Så flotte vårbilder, i februar! Det har kommet langt til deg nå. Det kom jo snø til oss, og det stoppet opp ute. Så nå er vi klare til skitur mot helga. Det klør skikkelig i fingrene til å fortsette i hagen her også, men når en ikke kan det, kan en like gjerne gå på ski.
    Kult hjertebilde av rogn! Torsk er godt.

    Fortsatt fin uke til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er herlig at vårblomstene begynner å komme!Ingen frost eller snø her for tiden, bare sol og plussgrader i dag. Men nå regner det. Torsk er godt ja, rogn også. Men, rognen må ikke fryses, for da mister den mye av den gode smaken. Ha en fin uke Kathrine:)

      Slett
  6. Hei!
    Deilig å se vårbilder. Finnes det noe bedre en fersk torsk? Nei!
    Her kom vinteren tilbake i natt. Det er jo helt normalt for februar, men jeg vil så gjerne ha vår som hos deg.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, nå er vårblomstringen igang her hos oss. Fersk torsk er godt ja. Vi har fått regn og litt vind tilbake, og det er ikke uvanlig her i februar:) Ha det godt Anne!

      Slett
  7. Åh, så mye deilig vår hos dere :-)

    SvarSlett
  8. Det er fantastisk at vårblomstrane er utsprotne allereie.
    håpe dei står der under snøen når den fær..
    Og så god mat du viser, torsk og rogn er godt.

    God torsdagskveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Ja, jeg ble mest overrasket over Krokusen, den kom så plutselig! Torsk og rogn rett fra sjøen er kjempegodt! Ha en fin kveld Anne-Mari!

    SvarSlett
  10. Heisann... nå må jeg ta turen for å se om det er liv under torva også ... og i vinduskarmen for den saks skyld!
    Nå kan våren godt komme!
    Gled deg over forandringen og det som skjer i haven, ha flotte dager framover ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja det må du gjøre, kanskje finner du noen vårlige overraskelser.Våren er den fineste tiden i året, og nå kan den godt komme for fullt:) Ha en fin ny uke!

      Slett