tirsdag 25. august 2015

Nei takk, til åmer i maten!

 Nå var det på høy tid å høste salvie, for jeg oppdaget mange små hull i noen av bladene. Snegler antok jeg, men det var det ikke. Det var Åmer, og her har du synderen!
 Men, jeg har lært av min mor (som hadde ett år på husmorskolen) hvordan jeg kan unngå å få de i maten. Så jeg har for vane å legge alt grønt i saltvann, både vel og lenge, før jeg bruker det:)
                               Det var jeg veldig glad for idag, for se her er en til!!
                               Saltvannet dreper både larver og egg, så man kan trygt spise urtene.
                               Først da kan jeg sette Salvien i omnen til tørk på 40 grader...
                               Helst  i urtetørke da, men det går fint dette også....
 Denne sitronmelissen var nesten oppspist, og full av hull og halvspiste blader. Jeg var nær ved å gi den opp, men så prøvde jeg å legge oregano rundt og inne i planten ( for sneglene spiser ikke oregano) Å, se så fin den har blitt nå!!! Null hull!! Tenk at det var så enkelt :)
 Så nå skal stemor og fiol få litt oreganodryss også, jeg kan jo begynne med de bladene med fugleskitt på , for de har ikke jeg tenkt å putte i maten, for å si det sånn.
 Men nå er det snart tid for litt kveldskos. Ikke spise, men filte frukt av saueull. Det er koselig det:)
                               Særlig for en hagegal kreativ sauebonde som meg :)
                                          Ha en kjempefin kveld :)

8 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg visste ikke at oregano har den effekten. I år er det utrolig med smådyr som spiser på plantene. Det er hull overalt. Så nå skal det brukes oregano.
    Ha en kjempefin kveld du også! Anne

    SvarSlett
  2. Nei, ikke jeg heller egentlig. Men jeg har lagt merke til at den får stå i fred for sneglene, så jeg tenkte jeg skulle prøve, for å redde sitronmelissen. Å, det funket for meg:) Hadde jeg visst det, skulle jeg tatt ett før/etter bilde. Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  3. Jeg husker en gang, når jeg var jorbruksavløyser og hadde egen åker, at jeg kokte brokkolisuppe.. da var det betraktelig mere enn to åmer =O Vi plukket dem bare utav.. Jeg lærte også det trikset med saltvann etter den hendelsen ;-D man har ikke mer moro enn man har frukt :-)) God ny uke!

    SvarSlett
  4. Ja, det er nettopp det jeg prøver å unngå :D Men jeg ler godt av historien du forteller, utrolig morsomt sånn i etterkant :D Å, en lærer av sine feiltrinn :o Ha en fin uke du også :)

    SvarSlett
  5. Kjekt å lære nye triks for å unngå snegler og åmer. Så bra å ta vare på salvien og tørke den i ovnen.

    SvarSlett
  6. Ja, greit hvis en kan slippe å bruke gift. Salvien tåler godt å bli tørket i ovnen, hvis du holder temperaturen under 50 grader, så beholder den mye smak. Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  7. Så smart med oreganoen. Og så fin frukt, du er veldig flink til å lage ting. Leste forresten om en dame her i Haugesund som lager mye med saueinspirasjon, fant ikke linken på nettet ellers skulle jeg sendt deg den.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  8. Ja, oreganoen funket over all forventning :) Jeg liker godt å filte, syns det er gøy å jobbe med ull, og det er bare fantasien som begrenser hva en kan lage. Kjekt å høre om andre, som også blir inspirert av sauer :) Ha en fin kveld :)

    SvarSlett