mandag 30. mai 2016

Rusletur i hagen

 Vinden har stilnet, og det er sol og enkelte små og sårt tiltrengte regnbyger her hos meg for tiden. For første gang på veldig mange år har Valmuene optimale forhold, og får stå i fred for vind og slagregn. De sjeldne bygene vi får er bare mildt duskeregn, som bare gjør godt for blomstene.
                               Litt vann gjør bare godt for Valmuene...
                               Og, naturen får ett løft...
                               Gul Valmuesøster i blomst...
                               Sammen med jonsokkol og blomstrende gressløk...
                               Rynkerosene har begynt å blomstre...
                               Men så tidlig er det for det meste knopper...
                               Rynkerose foran kjellervinduet...
                               Her i rotebedet samler jeg avleggere...
                               Jordbærblomstring i kjøkkenhagen...
                               Der har jeg nærmere femti planter nå...
                                         Salviebuskene er 40-50 cm høye...
                               Oreganoen som har overvintret ute, er like fin...
                               Hostaen svikter aldri, og er flott som alltid...
                               Tulipanene blomstrer fremdeles...
                                         Med det nye drivhuset som bakgrunn...
                               Der har jeg  Paprika, Chili og Tomatplanter på gang :)
                               Ha en fin ny uke med sol og varme :)

14 kommentarer:

  1. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Ja, litt regn gjør godt for det meste ute. Du får nok en flott jordbæravling i år :)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Ja, nå begynner det å bli sommer! Litt regn innimellom er bare godt, bare det ikke blir for mye av det gode! Jeg får nok god jordbæravling i år, håper jeg får så mye at jeg kan ha litt i fryseren også. Det var derfor jeg utvidet åkeren så mye i fjor :) Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
  3. gleder meg til de oransje valmuene kommer her også, kan se litt oransje i noen av knoppene, så de er litt senere enn hos deg, men står litt værhardt til. Ha en fin kveld. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig flotte, hvis de ikke blir utsatt for vær og vind. For det tåler de dårlig! I fjor hadde vi kuling og slagregn midt i den fineste blomstringen, med bedrøvelig resultat :) I år ser det langt bedre ut, heldigvis :) Ha en fin kveld og en god ny uke!

      Slett
  4. Ååå, så mykje fint som blomstrar hos deg,
    det er nokre veker foran der hos deg,
    rynkerose og valmue er lenge før det er klart her.
    No regnar det, og det er vel godt for alt som veks.
    Eg hadde von om nokre fine solrike dagar...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jo, alt er nok litt tidlig ute her i traktene! Det drypper litt fra oven her også, men det skal vist bare vare til i morgen. Regnet gjorde godt for vegetasjonen, en kan nesten høre at gresset vokser! Ønsker deg sol og varme :)

      Slett
  5. Det er så flott med valmuer! Har forsøkt å så noen. Vet ikke ennå om de kommer opp :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine! Husk bare på å så de på ett sted du er sikker på du vil ha de, for når de først kommer så er det nesten umulig å flytte de :)

      Slett
  6. Rotebed har vi bruk for ja:) Avleggere er et must i en hage. Orientvalmuen er dårlig på kraftig regn, men utrolig flott i blomst! Her er det ikke blomstring riktig ennå.
    Lammene har vokst også ser jeg. Fine de er!
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, eller kanskje jeg skulle kalt det ventebed, for det er der jeg setter de, på vent til jeg finner den "perfekte" plasseringen for de :) Valmuene går i bakken i vind og regn, det liker de slett ikke! Lammene vokser fort når gresset vokser så godt som nå :) Ha en fin kveld og en fin ny uke!

      Slett
  7. Valmuer er en stor favoritt siden jeg var liten. Morsomt å følge med på lammene. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, valmuene gjør mye av seg og lyser veldig opp i hagen! Hyggelig at du syns det er moro å følge med lammene mine :) Ha det godt du også!

      Slett
  8. Ja, så fint fargerik i hagen - nå - deilig er våren.
    Fantastiske valmuer oransje og gul, de alltid minne meg om den sør.
    Vakkert bildet av lam. Søt med en hvit hale og hode.
    Hilsen og klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Valmuene er flotte nå på denne tiden! Vi ble lovet fint vær her på vestlandet nå, men det har ikke slått til ennå. Det har vært overskyet og mye lavere temperatur enn før! Men, blomstene kommer allikevel :) De fleste lammene er sorte, med hvitt hode og hale i år, og veldig fine :) Ha en fin dag Viola!

      Slett