onsdag 24. august 2016

Litt flaks må til

 Husker at jeg var skeptisk til mannens forslag om å lage potetåker av våte aviser, med høy på toppen i den gamle hønsegården. Men det krevde ikke mer jobb enn at jeg satte i gang på lykke og fromme. Det var veldig fort gjort lage åker på denne måten. Litt gjødslet jord rett på bakken, ett lag med aviser, og ca tretti cm høy på toppen. Videre skjære ett kryss i avisene, og sette potetene i god kontakt med jord. Jeg her vært veldig spent på dette prosjektet, men nå har det kommet poteter der!Og det var utrolig moro, og kanskje litt flaks :)
                                         Her er gunnlaget lagt...
                                          Gammelt høy på toppen...
                               skjære kryss i avisene, brett til side og sett poteten...
                               Tre fire mnd senere...Potet!
                               Grønnkålen har vokst i de blå tønnene...
                               Tomatene ute vokser seg også store...
                               Nina Weibull kommer med nye knopper...
                               Det har vært ett dårlig roseår her hos meg...
                               En flott selvsådd Ringblomst kom opp  ut av grusen...
                               Den var så stor og fin at jeg måtte flytte den...
                               Så nå har den sin egen krukke i trappen...
                               Og den nye floksen blomstrer! Ha en fin ny uke!

18 kommentarer:

  1. Så gøy at det ble poteter! Det er jo så godt med nypotet, og i sær når den er dyrket hjemme :-)

    SvarSlett
  2. Kjempegøy,og litt uventet! Nypoteter er kjempegode, og særlig de en dyrker selv ja :)

    SvarSlett
  3. Så flott. Jeg hadde også et potetprosjekt et år der jeg bare la potetene oppå jorden (uten avis) og så fylte på med plenklipp etter hvert som jeg klippet plenen, det gikk også fint. har ikke hatt potet i år, men tror jeg vil ha igjen til neste år hvis jeg kan finne en plass. Ha en fin dag, her er det foreløpig tåke, men god temperatur. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende! Det finnes sikkert mange måter å dyrke poteter på uten å spa åker :) Her er det også grått og vått, håper det bedrer seg utover dagen :) Ha en fin dag!

      Slett
  4. Så gøy å lese om ditt potetprosjekt! Det er jo fint at det går an å dyrke poteter på den måten, og få brukt gammelt høy også :)
    Nydelig rose og høstfloks!

    Ha en fin dag, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var veldig spennende, og så lettvint! Tenk at det kan være så enkelt å dyrke poteter :) Ha en fin dag Marit!

      Slett
  5. Kjempegøy at det ble fine poteter! Jeg har hørt at noen har gjort sånn på hyttene sine, der det ikke er matjord, og fått fine avlinger.
    Fint med selvsådd ringblomster. Her har det heller ikke vært særlig til roseår, bortsett fra Flammentanzrosen, som trives i Trøndervær:)
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig gøy å se at det funker, for jeg hadde virkelig mine tvil :) Nei, rosene har ikke hatt det bra i år, først tørke og så ekstremregn har nok ødelagt sesongen. Men fint å finne en flott selvsådd ringblomst da :)) Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  6. Spennande måte å dyrke poteter på.
    Mannen min har fått lest og sett bilda, og han
    er begeistra.
    Kanskje han prøve di metode neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre, og det er en veldig lettvint måte å lage potetåker på! Ha en fin helg :)

      Slett
  7. Heisann. Flotte poteter. Jeg har bygd "mur" av våte aviser og de holder ennå!
    Miljøvennlig er det kanskje også? Vet ikke om trykksverta er det.... Greit materiale i alle fall - og billig!
    Fin med egne poteter utover høsten. Jeg kunne ha tenkt meg litt mer tomater på plantene, men jeg har vel ikke vært flink nok til å knipe grønt. Ha en go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er moro å dyrke sin egen mat! Det er masse tomater, chili og paprika i drivhuset. De tomatplantene som står ute er fremdeles grønne :) God helg :))

      Slett
  8. Så utrolig kreativt og artig å prøve ut nye metoder, som virkelig fungerer. Herlig!
    God helg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig spennende! Men utrolig morsomt å se at det blir flott resultat :) God helg :)))

      Slett
  9. Sånn potetdyrking har jeg ikke sett før.
    Ide´. Det ligger fortsatt noe gammelt høy på låven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en lettvint måte å dyrke poteter på, for den som ikke har lyst til å spa åker :) Og, det ble fine poteter også!

      Slett
  10. Leste om sånn potetdyrking i hagetidende - og tenkte det går da aldri bra, men det var visst tull, skjønner jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde også mine sterke tvil, for det så ikke ut som om noe kunne vokse og trives i det miljøet. Men jammen ble det poteter til slutt. Morsomt :)

      Slett