mandag 24. april 2017

April er heller ikke mild

 Varmen har ikke kommet ennå. Det har heller blitt kaldere, på grunn av sterk iskald vind fra nord. Sådden på friland blir stadig utsatt pga usikre værutsikter. Idag har jeg vært på naboøya  Stord i et møte, og da stakk jeg innom Plantasjen og kjøpte en frøpakke, som jeg hadde glemt sist jeg kjøpte frø.  Så nå har jeg alt som skal til når jeg skal så i  nyttehagen min i Hønsegården. Og det gleder jeg meg veldig til. Så nå håper jeg virklig at denne vinden gir seg, foe det er den som bestemmer hvor varmt eller kaldt vi skal ha det her på Bømlo, og når jeg skal få komme i gang:).
                               Isbergsalaten skal i plastkasser, og Rødbeter i nyttehagen...
                               Jeg skal plante løpestikke på friland etterhvert...
                               Gulrøtter, Koriander, og frilandsagurk...
                               I mellomtiden har jeg litt urter i kjøkkenvinduet...
                               Det kom ett kraftig snøvær  på vei hjem fra Stord...
                               Og det lavet skikkelig ned , mens vi rømte på raske sommerdekk.....
                                Utsikt fra "Stordabrua",  Snøvær uti havet...
                               Diger snøsky over fjellet Siggjo....
                               Blå himmel over Bømlo i sikte...
                               For sånn var det her på denne sydhavsøyen...
                               Ha en fin ny uke:)

18 kommentarer:

  1. Huff ja, det virker som det er vinteren som er kommet tilbake over hele Sør Norge :(
    Vi får håpe at nå må varmen snart komme!
    Ha en fin uke, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kaldt denne våren, her mest pga vind fra kalde strøk:) Nå må det snart bli litt varme, så vi alle kan komme i gang! Det er snart mai! Ha en fin ny uke Marit:)

      Slett
  2. Hei. Jeg blir så lei, så lei. Vi har hatt sol, men det har vært så kald vind. Nå får vi krysse fingrene for at varmen snart kommer. En fin uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Ja, det er ikke rart at folk blir leie av denne kalde våren, og det er denne kalde vinden som ødelegger. Nå trenger vi litt varme:) Ha en fin ny uke Hanne-Lise

    SvarSlett
  4. Koselig med frø når været ikke akkurat er vårlig:) Løpstikke/kjærlighetsurt er en gammel hardfør urt. Det sies at den ble plantet på hvert hushjørnet i gamle dager for å holde unna det som ikke var bra.
    Jeg bruker den i supper, men bare ett blad, eller blir det ikke godt. Fin å ha i stekepannen når en steker også.
    Jeg tror det er kaldt over hele landet nå, men ikke så mye vind til oss i dag. Vi venter på varmen, og håper den kommer i mai iallefall.
    Ha en fin dag, Inger Johanne:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er koselig med frø, mens vi venter på vårvarmen:) Det ser ut for at vinden har løyet her også nå, så det går an å være ute. Jeg syns det er morsomt med urter, og nå har jeg god plass å boltre meg på i hønsegården. Håper det blir bedre i mai:)Ha en fin dag Kathrine :)

      Slett
  5. Håpe våren slutta å leike snart så du får så alt det spennande du har planlagt.
    Fine bilder du viser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært kjekt med litt varme nå. I ettermiddag stilnet vinden, og det ble merkbart varmere ute, men jeg tør ikke tro at det varer:) Ha en fin kveld

      Slett
  6. Ja nå har våren virkelig herjet med både oss og hagen :-)) Men hold ut! Det kommer godvær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fysj for en kald vår, la oss håpe på at godværet slår til:)

      Slett
  7. Heisann, takk for turen og takk for at du fikk meg til å kanskje kjøpe en pose frø av reddiker denne våren... for det var det jeg trodde rødbeta var ved første øyekast.Får kanskje kjøpe det også. Turen går i alle fall til et hagesenter i morra, så får vi se hva som blir med i kurven hjem! Ha riktig go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, du så rett ved første øyekast, for det var Rødbeter:)Kos deg på planteshopping i morgen, og ha en kjempefin helg:))

      Slett
  8. Det har vært sånn ei stund nå, og det ser ut til å være likt fordelt utover landet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kan ikke huske sist vi hadde en så ustabil April, det er jo fire årstider på en dag:)

      Slett
  9. Først i dag skal piggene av, og sommerdekkene skal på.
    Jeg kjører over en fjellovergang med jevne mellom rom, og må vente så lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det første helgen etter påske:) Det er store forskjeller på vei og føreforhold her i landet. Ha en fin dag

      Slett
  10. Får håpe varmen har kommet til deg også. Rødbeter er så godt, skulle hatt det også. I går og i dag har jeg sittet i drivhuset og sådd en haug av forskjellige frø. Her er det godt og varmt, særlig i drivhuset. Kos deg fremover!

    SvarSlett
  11. Ja, jeg er spent på de rødbetene, i morgen blir det regn! Ha en fin dag:)

    SvarSlett