lørdag 17. juni 2017

Etter dager med regn

 Etter mange dager med fint yr er hagen frodig og fin. Gresset vokser på jordene og sauene fråtser i nytt gress og syns livet er herlig. Jeg klarte nesten å luke de to store bedene før regnet kom, men det stod igjen litt som jeg ikke fikk gjort. Skippertak er heller ikke noe for meg lengre, for da får jeg det igjen dagen etterpå i form av migrene og annet styggedom. I går hadde vi flott vær på ettermiddagen, og jeg fikk lukt litt,og ikke minst fått meg en fotorunde og se på de nyankomne blomstene etter regndagene. Og, da gjør det ikke så mye om det stikker frem en skvallerkål her og der. Det er tross  alt sommer selv om det regner litt og solen ikke skinner hver dag.
                               Storkenebb...
                               Gressløk i blomst...
                               De blir store og flotte i regnet...
                               Prydsvinerot...
                               Rynkeroser ved berget...
                               De liker seg i denne værtypen...
                               Værhanen jeg fikk av nabofruen i fjor...
                               Her sammen med  Tigerlilje...
                               En liten krok i kjøkkerhagen...
                               Luftløk, hvitløk og gulløk...
                               Akeleiene kommer opp  overalt i år.
                               Ha en riktig god helg

22 kommentarer:

  1. Ja, det blir så frodig og fint etter alt regnet. Så vakre gressløkblomstene er! Fargen på de er helt nydelig. Migrene er ikke verdt p få, da er det bedre å ta det med ro :)
    God helg, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er bare fint sommerregn også heldigvis. Nei migrene er ikke verdt å strebe etter. Skal tenke på det neste gang jeg skal luke:) ha en fin kveld Marit!

      Slett
  2. Det vokser godt her også etter regnet.
    Blomstene til gressløk er så vakre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig frodig og fint, og gressløkblomster er undervurdert ja :)

      Slett
  3. Frodig og fint i hagen nå :-)) Hadde vært kjekt med litt solskinn også! Kanskje i morgen? God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå gror det godt her på vestlandet :) Meldes sol på onsdag, men det er da veldig lenge til syns jeg da :) God helg!

      Slett
  4. Hei. Det blir frodig med alt regnet. Jeg har ikke hatt sånn en frodig hage som i år. Husk å ta det med ro. Om ting må vente litt gjør ingenting. Det løper ikke avsted. Ønsker deg en god helg Inger Johanne.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig frodig. Og, ja jeg må nok innse at jeg ikke kan ta meg helt ut, for den tid er nok over :) Man kan da utrette mye i sitt eget tempo også, man trenger ikke gjøre alt på en gang.Ha en fin helg Hanne-Lise.

      Slett
  5. Så frodig til deg nå! Migrene er ikke så bra å få. Ting kan godt vente om det ikke er livsnødvendig. Jeg har sittet inne med foten min en uke, og det gikk bra det også.
    Misunner dere temperaturen. 10 pluss i dag og regnbyer, 8 pluss i morgen og regnbyger til oss. Litt surt hagevær, men blomstene står seg jo godt:)
    Flott med blomstrende gressløk. Er det tigerliljene du fikk fra meg? De ser iallefall fine ut.
    Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det grønt og frodig her, og regnet ser ut til å gjøre bare godt for plantene. Det er nok helst oss mennesker som trenger mye sol :) Ja, det er dine Tigerliljer, og de er kjempefine! Gressløken blomstrer med store blomster, og den blomstrer lenge i sånt vær. Ha en fin ny uke Katrine :)

      Slett
  6. Fine bilde som viser kor grønt og frodig det er no.
    Veksten let seg ikkje forstyrre av regn og lav temp ser det ut for,
    det er me menneska som absolutt vil ha varme ;)

    Fin juniveke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja plantene liker dette været, og det fine sommerregnet. Så lenge det ikke blir høljeregn i dagevis, så går det fint. Det er oss mennesker som vil ha sol og varme ja :) Ha en fin ny uke!

      Slett
  7. Frodig og flott hos deg nå ! Ikke alltid like lett å huske på at øktene ikke blir for lange.. det er vel likt for oss hagefolk:-)
    Takk for hagerunden.
    Nyt de lyse nettene.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er god vanning fra oven fremdeles :) Ugresset gror og det er vanskelig å unngå skippertak de dagene det går an å jobbe i hagen, og tiden flyr når man har det morsomt. Men det er av sine feil man lærer. Ha en fin sommerdag :)

      Slett
  8. for en fantastisk vekst og blomstring... herlige farger og så fantastisk lange sommerkvelder... Onsdagsklem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sommeren er fantastisk! Ønsker deg en fin sommerdag Viola :)

      Slett
  9. Så fint bilde av sauen med de blå blomstene. Nydelig farge på storkenebben. Ja, gressløken får flotte blomster. Løk er godt å ha, et bra utvalg du har. :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de kledde hverandre sauen og storkenebben :) Sistnevnte har stått her lenge før min tid, og jeg er usikker på navnet på den. Jeg syns den er for blå til å være en Rozanne, for den er vel litt mer lilla ? Løk er kjekt å ha til høsten når jeg skal lage tomatsaus, som jeg fryser i porsjonspakninger:) Ha en fin dag!

      Slett
  10. Heisann, takk for opplysningen på navnet til prydsvinerot. Tok en rot med fra den fraflytta tomta i dag. Håper den vil gro...
    Mye flott i haven din nå! Ha en flott søndag ;:OD)

    SvarSlett
  11. Hei, unnskyld at jeg svarer så sent, har ikke vært helt bra i det siste, men nå er jeg tilbake på bedringens vei :) Hyggelig å hjelpe med navn, og jeg fikk avleggere hos en nabo. Den var enkel å få til, bare husk å gi den mye vann i starten! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  12. Skrekk og gru........(stress)migrene vet jeg mye om.
    Lille nusket under hostabladene er ekstra trivelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en plage som mange sliter med dessverre, best å ta det med ro. Pus ser ekstra liten ut under de store Hostabladene ja :)

      Slett