tirsdag 15. desember 2015

Frost, fuglehus og Asalea

 Nå har jeg kjøpt Asalea, som jeg aldri har fått til å vare lenge. Det blir spennende å se om det går bedre denne gangen. Jeg liker å utfordre meg selv i blant, men nå har jeg sannsynligvis tatt meg vann over hodet, for denne damen er en dramaqueen! Tips og gode råd mottas med takk :)
                               Frosten satte inn igjen i natt, så nå er det rimlandskap igjen...
                               Det skal visst ikke vare lengre enn til torsdag...
                               Villsauene koser seg med vinterfor...
                               Høy og kraftfor...
                               Solen har ikke stått opp ennå. Det er mørkt...
                               Katten venter på meg i veien. Det er bitende kaldt.
                               Småfuglene har fått seg nytt hus. fra Europris...
                               Med stakittgjerde og terrasse...
                               Og en bitteliten fuglekasse ved inngangspartiet.
                               Her har den første gjesten satt seg på gjerdet...
                               Førstemann var en kjøttmeis...
                               Nestemann var en blåmeis.
 Ser ut som sauene har tatt seg en røykepause bak gjerdet, men det viste seg å være ett strå :)
                               Ha en fin adventsuke !

10 kommentarer:

  1. Flott fuglehus og azalea! De må vannes hver dag, men skal ikke stå i vann. Et triks er å senke de ned i en bøtte med lunkent vann til det slutter å boble. Da holder det i to dager med vann, men avhengig av hvor varmt du har det. De trives best på en kjølig plass. Ikke e kle, men verdt å prøve. Min rekord et å holde liv i en i over et år. Men tørker de ut en gang så de henger med bladene er det bare å kaste den.
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Det er notert. Jeg tror jeg har funnet ett sted til den, som har rett temperatur. Da prøver jeg bøttevanning, høres fornuftig ut.Takk for gode råd :)

    SvarSlett
  3. Ser virkelig ut som sauene dine koser seg. Her har det også vært rimfrost i dag, enda mer var det innover i Sveio.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har det fint. Her har det vært klart vær og frost, men det blir varmere igjen i morgen eller på torsdag. Syns det er herlig med litt avbrekk fra regn og vind, det har vært mye nå! Må si jeg gleder mg til våren:) Ha en fin førjulsuke :)

      Slett
  4. Jeg ser på min asalea som avklipte blomster, bare at den blomstrer litt lenger. Jeg har klart å holde liv i min i tre uker nå...tommelen opp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg forventer ikke å ha den lenge jeg heller =D Men, denne gangen har jeg tenkt å gjøre mitt, for å beholde den lengst mulig. Skal bli rart å se hvor lenge den holder ut med meg =D Ha en trivelig førjulsuke :)

      Slett
  5. Hei!
    Asaleaer trives nok i gamle hus, det vil si i vinduskarmer med trekk. Da tørker de ikke så fort ut. Vi har for tette hus/vinduer nå, for å spare strøm, så det går vel ut over de gamle blomstene. Min mor har sånne vinduer en tar inn på høsten og ut på våren. Nå er jo vinduene potte tette,)
    Koselig med sauene dine! Blir vel litt pinnekjøtt til jul da eller? Vi laget pinnekjøtt før, men så sluttet bonden vi kjenner å slakte hjemme. Du vet, det ble disse reglene som ikke tillot hjemmeslakt. Tror kanskje det har forandret seg? Med Bondens Market mm. Men det blir pinnekjøtt i jula uannsett:-)
    Flotte rimbilder:) Her er det nesten ikke fugler i år. De finner vel mat selv i mildværet.
    Kos deg i førjulstiden:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men da må dette gamle huset være nærmest perfekt for Asalea. Her er det ikke fullstendig tett, det trekker litt her og der =D Ja, vi skal ha pinnekjøtt til jul, det er vel den mest vanlige julematen på Vestlandet, så vidt jeg vet. Fuglene oppdaget fuglehuset i går, og i morges vrimlet det med kjøttmeis der ute, så det var visst kjærkomment :) Kos deg i førjulstiden du også :)

      Slett
  6. Svar
    1. Hei! Ja det syns jeg og fuglene også :) Det vrimler av fugler der om dagen! Ha en fin kveld :)

      Slett