onsdag 14. september 2016

Høst og travle dager

 Salgsmessen er unnagjort og var meget vellykket, med mange besøkende og godt salg! Været var det heller ikke noe å utsette på, sol og sommer! Denne uken har gått med til å høste både ute og i drivhuset. Nypoteter, løk, chili, paprika har blitt hentet inn, og i dag har jeg laget enda en tomatsaus. Den første var "hot" og skal brukes til Baccalao, og kald til Taco, Nachos m.m. Den jeg nå har laget er en langt mildere variant, som jeg har tenkt å bruke i Lasagne og spaghettiretter.
                               Nypoteter fra "høyåkeren" til middag i dag...
                               Og, de var faktisk veldig gode...
                               Det bugner av røde tomater i drivhuset...
                               Mer enn vi to "gamle" klarer å spise opp...
                               Vi har alt for mye Chili (nybegynnerfeil :)
                               Skulle vel gjerne hatt mer Paprika i stedet...
                               Jeg har både høstet og plantet toppløker...
                               Hvitløken har jeg brukt mye av i høst...
                               Bunnløken fra luftløk går i tomatsausen...
                               Chilien tørker jeg i ovnen på 42 grader...leeenge :)
                               Både rød og grønn paprika er gode i tomatsaus...
                               Snacktomatene puttet jeg i gryten til slutt...
                               Så er det bare å sette på kokeplaten, og glede seg :)
                               Ha en fin høst, og god avling :)

14 kommentarer:

  1. Wow! For en avling!
    Dere har mye godt for lang tid framover :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,vi trenger ikke å kjøpe tomatsaus med det første :) Veldig fornøyd med årets avling :)

      Slett
  2. Så flott avling! Godt at du fikk solgt mye på messen. Flott vær hjelper jo også til :)
    Chili har jeg prøvd meg på og har tørket i ovn jeg også. Det tar tid ja ;)

    Ha en fin kveld, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja jeg fikk solgt mye, og været var på vår side i år! Regner med at det tar laang tid før chilien tørker ja :) Ha en fin kveld Marit!

      Slett
  3. Hei!
    Så hyggelig at salgsmessa gikk bra.
    Du verden! Dette er imponerende.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det gikk over all forventning både på Messen og i drivhuset :) Ha en fin kveld!

      Slett
  4. Fint å høre at det gikk bra på messa:)
    Og så flott med store avlinger! I fjor hadde jeg også for mye chili. Jeg kokte de og fryste de ned i isterningsposer. Har igjen endel, men de holder lenge i fryseren. Resten tørket jeg hele og laget krydderblandinger og chilioljer, eller rett og slett brukte de hele, tørket til dekorasjoner.

    Hvitløken din var mye større enn mine. Når satte du de? Jeg satte mine tidlig i vår, men der de står er det for mye skygge, tror jeg. For med sommeren i år, har vi ikke akkurat vært bortskjemt med sol til meg.
    Ha en fin fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det gikk veldig bra! Jeg har også alt for mye Chili!! Takk for tips om frysing og annet det skal jeg prøve! Hvitøken satte jeg i fjor vår og lot den overvintre ute i kjøkkenhagen. Den vokser veldig sakte, men blir til gjengjeld veldig sterk. Ha en fin dag Kathrine!

      Slett
  5. Så mykje godsaker du haustar i eigen hage.
    Og smart å lage sausar i fleire varianter, sparer tid når
    du treng dei.
    Potetene er reine og fine ser eg.
    Mannen sine 50 poteter i vanleg åker skal få stå litt til,
    han tok opp nokre, men dei er små enno.
    Det spørs om han vil prøve di metode neste år.

    Ha ein fin torsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nesten litt merkelig, så lite sol vi har hatt i det siste! Når store mengder tomater modnes på en gang, så må jeg bare lage saus av de for at de ikke skal gå ti spille! Potetene ble bra de, så metoden fungerte den:) Mannen min er ute å drar garn i skrivende stund, så kanskje blir det kortreist middag i dag, med egne poteter og løk :) Ha en fin dag :)

      Slett
  6. Det ser delikat ut. Skikkelig snadder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er nesten litt overrasket over resultatet, etter en såpass dårlig sensommer med lite sol og mye regn! Beginners luck kanskje:) Ha en fin dag!

      Slett
  7. For en fantastisk avling, da har du igjen for strevet. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig fornøyd! Det er veldig kjekt og fylle opp litt i fryseren, så vi kan ha glede av hagen og drivhuset hele året.Og mannen min kom hjem med masse fisk i dag, som nå er foredlet og ligger i fryseren :) Ha en riktig god helg!

      Slett