torsdag 25. mai 2017

Etter en uke med regn, kommer en uke med luking

 Det er utrolig hvor mye ugress det blir i hagen etter en uke med regn. Denne uken har jeg stort sett brukt til å kjempe mot ugresset, og har klart å bli kvitt det meste. Men jeg må av og til avbryte lukingen for å se til sådden i hagen i hønsehuset. Jeg er glad jeg fikk ideen til å lage nyttehage der, for jeg har fått så mye mer boltreplass enn jeg hadde før. Og sauene mine klarer ikke å ta seg inn å spise av de grønnsakene som vokser der. Jeg har sådd koriander ved siden av rødbetene, for  å holde betefluene vekk. Og hvitløk og gulløk ved gulrøttene for å holde gulrotfluen på avstand, persille er også noe som holder gulrotfluen vekk. Sitronmelissene står med Oregano på alle kanter, for å holde sneglene borte, så gjenstår det å se om alt dette virker som det skal.
                               Gulrøttene spirer...
                               Rødbetene spirer...
                                Denne hagen hadde sikker vært noe for dere som har hjort...
                               Her kan du beskytte mange fristelser...
                               Og, stenge ute sånne som f.k.s  denne her...
                               Den nye delen av hagen begynner nå og ligne en hage...
                               Men det er endel ting som mangler fremdeles...
                               Men nå er det ikke lenge til Prydsvineroten blomstrer...
                               Spaniablåstjernen blomstrer i  påskeliljebedet...
                               Blåbærbuskene står også i blomst...
                               I jordbæråkeren blomstrer det også, og ser lovende ut...
                               Oreganoen i kjøkkenhagen ser fin ut...
                              Luftløken er i gang med å danne toppløker...
                               Med vårens siste tulipan, ønsker jeg dere en god Kr. himmelfartsdag.

20 kommentarer:

  1. Morsomt med ny nyttehage! Godt å kunne høste noe gjennom sommeren. Blåbærene blomstrer snart her også. Ha en fin kveld, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er god plass der inne, så jeg kan dyrke mye mer enn før. Jeg har prøvd meg på Frilandsagurk i år, og Løpestikke som fremdeles står i drivhuset, skal også inn der når de er klare:) Ha en fin kveld Marit!

      Slett
  2. Det var mye spennende, jeg er også inn i en lukeseanse, håper jeg skal bli ferdig til 10.juni for da skal jeg ha et hagelag fra Stavanger på besøk, er ikke helt sikker på om jeg vet hva jeg har begitt meg ut på. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja , det er spennende tider. Håper det blir hagevær da, så du får luke skikkelig til du får storfint besøk! Jeg er sikker på det blir en suksess, og at de kommer til å elske hagen din! Lykke til, og ha en fin kveld :)

      Slett
  3. Hei Inger Johanne!
    Det må være deilig å ha kontroll på ugresset. Det er smart å plante planter som holder skadedyr borte. Du vet ikke hva som kan holde kålfluer borte?

    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, kontroll vet jeg nå ikke, men det ser adskillig bedre ut en da jeg begynte:) Ja, fikk ett tips i fjor, da det myldret av kålmøll her og det virket Grønnsåpevann med en ts bakepulver på spruteflaske. Og dusje plantene til du ikke lenger ser livstegn i bladene:) Lykke til, og ha en fin kveld!

      Slett
  4. Ja, ugresset vokser godt uannsett det. Jeg liker å luke, går mange turer rundt i hagen hver dag med katten på slep.
    Jeg bruker duk over gulroten, så ikke gulrotflua slipper til. Jeg husker aldri hva som skremmer hva, så det skulle jeg ha notert et sted. Så da blir det duk over.
    Smart med inngjerdet hage:)

    Ha en fin kveld, Inger Johanne:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og spesielt når det regner mye, men det er koselig å luke også da:) Sikkert lurt å bruke duk. Men det er bare meg som har så lyst til å forske på hvordan plantene kan beskytte hverandre mot angrep! Ja den gamle hønsegården stod jo bare der full av gress, så jeg fikk denne ideen om å dyrke der inne.Og det har jeg ikke angret på, for det er så utrolig praktisk på alle måter:) Ha en fin kveld Kathrine:)

      Slett
  5. Hei. Ja, ugresset vokser. Mye som vokser hos deg. Fint med ny nyttehage. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Etter alt regnet forrige uke, så vokste ugresset i rekordfart, så det har blitt mye luking på meg. Men det er jo en del av det å ha en hage:) Ja, det er herlig å ha stor plass å dyrke på, for kjøkkenhagen ble rett og slett for liten:) Ha en fin kveld, og god helg Hanne-Lise :)

      Slett
  6. Så frodig.
    Det gjelder å stå på før de små plageåndene (knotten) kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da blir det slutt på kveldsøktene i alle fall, plagsom den knotten ja! God helg :)

      Slett
  7. Så spennende å bruke planter for å holde snegler og annet borte. Håper det lykkes :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må prøve alt for å unngå å bruke gift i hagen. Ja, får håpe det går fint i år også:) Gog helg

      Slett
  8. Heisann, noen kaller det ugress, andre vakre blomster, sånn er det bare! Smart å kombinere nyttevekster som har nytte av hverandre. Det må jeg notere meg...så jeg lenker dette innlegget. Ha riktig gode dager framover ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det er sant det:) Jeg har ikke lyst til å bruke gift i hagen, og syns det er spennende å eksperimentere! Ha fine hagedager fremover:)

      Slett