mandag 29. mai 2017

Sol og litt varme får blomstene frem

 Nå har vi hatt en fin periode med sol og litt varme, og det har satt fart i blomstringen. Orientvalmuen har startet sin blomstring, så nå håper jeg på at det ikke blir regn og vind, for det tåler den slett ikke. Denne stod her da jeg flyttet hit, for jeg hadde aldri kommet til å plantet den selv med tanke på de værforholdene vi har her. Blomstene blir som regel en veldig kortvarig glede. Min sitronduftende Geranium har endelig begynt å blomstre etter to år, og Pinseliljene står på sitt fineste etter å ha blitt om plantet i vår. Rynkerosene begynner også å komme etterhvert.
                               Orientalvalmue i sommervær...
                              Geraniumens første blomst...
                                         Tigerlilje
                               Tigerlilje med knopper...
                               Pinseliljene i full blomst, etter omplanting i vår...
                               Ser ut som de liker seg på det nye stedet...
                               Det blomstrer i veikanten også...
                               Rynkerosene begynner å våkne...
                               Denne har kommet med vinden, og sprer seg fort...
                               Ringroser skal plantes ut nå...her er det sommer og sol.
                               Ha en fin ny uke!

20 kommentarer:

  1. Deiligste tiden på året! Jeg har dessverre ikke kunnet nytte det gode været helt som jeg hadde ønsket, pga sykdom, men jeg kommer nok sterkt tilbake :-)) Fine bilder! Ønsker deg en flott ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mai er nydelig. Så trist at du er syk, nå som det er på det fineste! Ønsker deg en snarlig bedring!

      Slett
  2. Flotte valmuer,pinseliljer og roser! Det er virkelig tidlig hos deg!

    Ha en fin kveld, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Marit! Ja, nå føler jeg at jeg er rute, og har fått tilbake den gode gamle Bømlovåren :) Ha en flott maikveld!

      Slett
  3. Så fine valmuer... deilige farger.
    Spennende er ringroser plante, kommer herlige farger i sommer
    gul til oransje. Dette blir fint.
    Ha en flott uke. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er så fint med friske farger i mai. Tenker på at jeg må ha noe som blomstrer fint hele sommeren også :) Ha en flott uke Viola!

      Slett
  4. Deilig farge på valmuene. Jeg liker gult og orange innimellom :-)
    Fine bilder fra hagen din akkurat nå. Det er en deilig tid.
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at vind og regn holder seg unna mens Orientvalmuene blomstrer, for det liker de dårlig. Det er en herlig tid nå, og fremdeles har vi en hel sommer foran oss. Ha en fin ny uke :)

      Slett
  5. Sånne valmuer er så flotte! Ligner litt på de vi har her. Sådde dem i fjor, så jeg håper de blomstrer i år :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nydelige. Og når de først kommer, så kommer de for å bli :)

      Slett
  6. Hei Inger Johanne!
    Vårblomster får jeg aldri nok av. Vet du hva din pinselilje heter. Den ligner veldig på en vi har som kommer fra en gammel hage. Den dufter, kanskje ikke så veldig godt, men den er vakker.
    Ha det så godt i vårhagen! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Man får aldri nok av vårblomster. Nei, dessverre jeg vet ikke navnet på denne gamle damen, den stod her lenge før min tid på gården, og dette er er en gammel hage. Om duften er det vel ikke annet å si, enn at den dufter mye :) Jeg skal forsøke å finne navnet på den etterhvert. Vakker er den i alle fall. Kos deg i vårhagen Anne :)

      Slett
  7. Hei.Inger Johanne. Valmuer er så flotte. Nydelig farge på din. Det er tidlig hos deg. Her er hverken rynkeroser eller valmuer i blomst enda. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, de er flotte og fargesterke! Det er tidlig her ja, og nå føler jeg at sommeren er på vei! Ha en fin kveld, og en fin ny uke Hanne-Lise.

      Slett
  8. Så mye flotte blomster du har i blomst allerede. Nydelig valmue og geraniumen din var veldig fin.
    ønsker deg en fin start på første sommermåned.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Nå er det sommerfeeling her i vest, og Vestlandsvåren er den beste tiden på året, sommeren kan bli veldig våt, men våren svikter sjelden :) Ha en fin forsommer Turid!

      Slett
  9. Gul valmuesøster sprer seg mye ja. Jeg liker den godt, men luker bort mye i løpet av sommeren.
    Har du fyllt orienvalmue? Jeg har bare den enkle.
    Deilig med litt sommer ja! Litt nordavind til oss, men greit hagevær.
    Ha en fin tirsdag; Inger Johanne:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de sprer seg veldig:) Orientvalmuen min er er fylt ja. Her har det vært overskyet i dag, men nå letter det igjen ser jeg :) Ha en fin dag.

      Slett
  10. Ja, er det ikkje herleg med sol nesten kvar dag.
    Ikkje den heilt store varmen, men det blomstrar og
    angar i hagen.
    No er det Rhododendronane som er på topp, eg går berre
    og nyt synet av dei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, dette er en herlig tid, mye sol og akkurat passe med regn. Ikke spesielt varmt her heller, men varmt nok til at blomstene kommer. Rhododendroene blomstrer og er i sesong, og sommeren er omsider her:)

      Slett