søndag 16. juli 2017

Blomster og bær

 På fredag var jeg innom blomsterhandelen en liten snartur, og denne Geraniumen  fikk bli med meg hjem. Jeg valgte en uten merkelapp  i farten. så jeg må nok bort igjen på mandag for å finne damens navn, for det har jeg rent glemt. I tillegg var jeg så heldig å finne noen spanske margeritter , for de er sneglefrie , og sneglene har vært ett sant mareritt her i sommer.
                               Fargen på bildene er litt misvisende, den er mye mer rosa..
                               Spanske Margritter i rosa...
                                 Og en hvit/lilla....
                               Endelig blomstrer Agaphantusen...
                               Skaugumbegonia er også sneglefri...
                               Knopper på Hostaen...
                               Ha en fin jordbærsommer!

22 kommentarer:

  1. Flott geranium! Jeg har også kjøpt noen av de i sommer. Spanske margeritter er så fine. Her har jeg ikke sett en eneste snegle i sommer. Her tørker de ut ;)

    Ha en fin kveld, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. takk Her er det visst snegleparadis i sommer, akkurat passe fuktig, og vått :) Ha en fin kveld Marit

      Slett
  2. Geranium er en flott plante. Er spesielt glad i de som blomstrer hele sommeren igjennom :-) Tror ikke sneglene er så glad i dem heller...Har heldigvis ikke funnet så mange snegler her, men har tatt to runder med Nemaslug, og et par med Ferramol.
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Geranium er en flott plante ja.og sneglene ser ikke ut til å like de.Ha en fin ny uke dere også

      Slett
  3. Hei Inger Johanne. Har også kjøpt flere geranium i år. Vil nok ikke vise seg fra sin beste side før til neste år. Det går bedre med sneglene. Har også vært mye ute i regnvær og plukket. Skjønner ikke hvor de kommer fra. Spanske margritter er flotte. De lyser opp. God ny uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tar litt tid før de blomstrer og trives. Sneglene er plagsomme og mange i dette været :) Magerittene er ikke sneglenes favoritt, og holder seg fine hele sommeren:)ha en fin ny uke

      Slett
  4. Hei Inger Johanne:)
    Jeg vasser i vann i hagen denne sommeren. Ingenting å gjøre med, men en slipper vanning iallefall,)
    Og 48 varmegrader, som det har vært i Spania, det er jeg glad jeg slipper. Plantene også, vil jeg tro. Vi er tross alt heldige som bor her i Norge. En får tenke positivt.
    Her er det mellom 4-15 pluss, og litt varmere i solveggen. Håper på knallår for kantarellen nå når det har vært så vått, og varmen kommer?
    Ønsker deg en fortsatt fin juli:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Har ikke vannet mye i sommer jeg heller, men ønsker meg ikke Spaniatilstander her. Det blir nok varmere enn det er nå, vi får håpe vi får litt sommer.Ha fine sommerdager Kathrine

      Slett
  5. Det er så deilig med sneglefrie planter. Jeg syns også det har vært mange snegler i år, mye småsnegler og de er så vanskelige å se. Lørdag natt tok jeg 200 (på vei hjem fra fest, måtte inn og finne lommelykten) og det er lenge siden. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er betryggende med sneglefrie, for her er det mye snegler ja! Ha en fin dag Ingeborg

      Slett
  6. Spanske marerittet er så flotte!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja det er vanskelig å få tak i de i år, men jeg var heldig :)

      Slett
  7. Hei Inger Johanne! Kan det være en Geranium sanguineum Max Frei ev G sanguineum var. striatum? Skal det ikke komme litt sol på onsdag da?! Fin uke :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja det kan det være. Her er det litt sol i dag, og skal visst bli i morgen også :) Ha fine hagedager

      Slett
  8. Flott Geranium du har kjøpt! Jeg har mange forskjellige sorter i hagen min og er glad for at jeg har skrevet ned navn på alle:-). Vi hadde mange snegler i fjor. I år har de ikke begynt å plage oss enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns også den er flott, bare så dumt at jeg valgte en uten navnelapp :) Heldige du som ikke har fått sneglene på besøk ennå.Ha en fin dag

      Slett
  9. Fin geranium, er de lette å få til tro? Jeg kjøpte to blodstorkenebb (geranium, sanguineum "Apfelblute", og de har blitt mange ganger så store i år. Neste år må de deles.
    Her hos oss har vi hatt lite nedbør, men ikke varmt nok til at brunsnilene forsvinner. Men jeg har mistanke om at det er flere som spiser blader, for det er mange planter som blir spist på bladene.
    Håper alle dine snilefrie planter ikke blir spist av andre. Fortsatt fin uke!
    Hilsen Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg syns de er lette og få til. Her regner det som oftest om nettene og noen av sneglene her spiser blader også.Ha en fin helg Turid!

      Slett
  10. Heisann, her kommer markjordbærene seg etter regnskyllet - de var veldig små, tørre og med lite smak... og geranium vokser vilt! Flott å se det virkelig gror hos deg ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja jordbær liker litt regn, og her får de nok tydeligvis:)

      Slett
  11. Så deilige blomster nå... vakre geranium og margritter i hagen din.
    I mitt hjem er jordbær borte, men det er rips og bringebær.
    Jeg var på Østersjøen, der feltene er full av jordbær, og jeg var veldig glad for at jeg kunne plukke igjen :-)))
    Sommerklem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!Her er det litt jordbær fremdeles,men rips og bringebær er ikke modne ennå:) Ha en fin sommer Viola!

      Slett