torsdag 26. januar 2017

Vår i januar

 I ettermiddag tok jeg en liten runde i hagen, for å se hvor langt vårblomstringen hadde kommet. Og ble overrasket over å finne snøklokker i tidlig blomstring. Disse er veldig gamle, men jeg har også plantet noen "nye", som jeg fant i innmarken i fjor høst. De har også kommet igjen heldigvis, for jeg vil gjerne ha et helt teppe med snøklokker utover plenen. De har fått mye vann ( som de liker så godt ), og lite frost i vinter. I dag har vi endelig hatt sol og flott vær! Herlig!
                               Påkeliljene og Tulipanene spirer omkapp...
                               Og det ser veldig lovende ut for vårblomstringen...
                               Dette er en spirende Spaniablåstjerne, tror jeg...
                               Tulipaner i anmars...
                               De begynner å bli ganske høye...
                               Denne Spaniablåstjernen står helt i utkanten av hagen...
                               Hostaen har også våknet til liv...
                               Sitrontimian i kjøkkenhagen...
                               En liten krokrygget blå fiol i januar...
                               Sneglene spiste min første Primula til frokost i dag...
                               Ha en fin torsdag!

16 kommentarer:

  1. Ja, det var tidlig spiring!
    Tulipaner i januar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi har hatt en mild vinter, og om det skulle komme litt frost så tåler de det godt :)

      Slett
  2. Dere er så heldige som får våren så tidlig! Utrolig flott å se snøklokker i blomst nå. Noen ganger virker det som vi ikke bor i samme landet :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har hatt en mild vinter.Jeg ble litt overrasket når jeg så at snøklokkene blomstret så tidlig! Kanskje Vestlandet er et eget land, ett varmere ett :) Ha en fin kveld Marit!

      Slett
  3. Hei!
    Det er flott å se våren hos deg.Første juledag går vi en tur i NMBU-praken på Ås. Det har blitt en tradisjon Da finner vi alltid snøklokker som er nesten utsprunget. Det er helt trolig hva de
    tåler av kulde.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er heldige på den måten. Men, vintrene er er mørke og regnfulle, og vannet siler ned storparten av tiden. I dag var det sol og fint vær, så vi også fikk se hvor lyst det er om kvelden nå:) Og at snøklokkene blomstrer. Ha det godt Anne!

      Slett
  4. Hei. Stilig med snøklokker. De kommer seint her i hagen. Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Vi har milde vintre her på Bømlo, og etter det jeg har lest er det her vi har den høyeste gjennomsnittstemperaturen i landet.Det har med Golfstrømmen å gjøre.I går merket jeg at gresset har begynt å vokse :) Ha en riktig god helg!

      Slett
  5. Koselig med snøklokker i januar:) Det har nok kommet litt lengre til deg enn her, ser jeg. Så sneglene har ikke våknet opp til meg enda,)
    Riktig god helg, Inger Johanne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine, og i fjor hentet jeg enda flere som hadde forvillet seg i innmarka. Sneglene sover ikke her på gården, og i går hadde de Primulafrokost i bedet. Men nå har jeg strødd kaffegrut rundt plantene, så får vi se om de gir seg:) God helg Kathrine!

      Slett
  6. Det er så koselig nå når alt begynner å våkne. Her har det vært frost i natt, og det ser ut som det skal bli en fin dag. Må ta meg en skikkelig tur rundt i hagen jeg også i løpet av helgen, gleder meg til det blir lengre lyst. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig trivelig å se at tulipaner og andre vårblomster kommer tilbake i år også. Det har nok vært litt under null her også i natt, det var en papirtynn ishinne på vannet til sauene i dag tidlig. Herlig med lysere kvelder. Ha en fin helg Ingeborg.

      Slett
  7. Heisann, så flotte tegn på vår og varmere vær. Jeg håper det er en stund til det spirer slik her - er redd for at vinteren ikke helt har takka for seg til tross for at det ikke ble noe særlig ut av snøfallet og kulda vi fikk i formiddag.
    Ha en flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja det er fint å finne vårtegn i januar! Og de tåler frost og snø disse vårblomstene, så det gjør ingenting om vi får noen vinterdager i februar. Ha en fin ny uke :)

      Slett
  8. Så mange sortar spirar.
    Stakkarane trur det er vår og det er ikkje rart med
    dei temperaturane me har hatt.
    Her er også snøklokkene komne langt, og
    mange ting spirer.
    Håpe dei tole frosten som heilt sikkert kjem før
    eller sidan.
    God ny veke frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Ja, de tro sikkert at våren har kommet:) Men heldigvis tåler de frosten, for de har innebygget "frostveske". Ha en fin ny uke du også Anne-Mari:)

    SvarSlett