mandag 18. mai 2015

 Her på Vestlandet er Baccalao mye brukt, både til hverdag og til fest. Det tar litt tid, men det er vel verdt. Jeg måtte bare ta frem oppskriften til Hulda Garborg fra tidlig på forrige århundre. Samtidig som jeg innrømmer at jeg lager den litt annerledes enn henne.
 Her lar vi klippfisken ligge i vann natten over, det er nok syns vi. Jeg har i tillegg en paprika i biter    og to chili uten frø. Men det er smak og behag, så det går fint med mer chili :)
 Hulda brukte nok ikke hermetiske tomater, men det gjør jeg. Pluss tre spiseskjeer tomatpure :)
 Så finhakker jeg løk og chili i olivenolje med litt smør. Smør kan sløyfes :)
 Så er det bare å legge paprika, fisk og potetskiver lagvis, og helle tomatblandingen over.
 Da er det bare å sette det på koking, Må ikke røre i gryta men bare bevege den litt rundt. Koketid ca halvannen time.
                                           NÅ ER DET MIDDAG!!!!!!! :)

2 kommentarer:

  1. Å det ser fantastisk deilig ut! Baccalo er helt digg, og lager retten av og til:) God helg!

    SvarSlett
  2. Ja, du kan lage utrolig mye godt av klippfisk, dette er en av de mange rettene du kan servere. God helg :)

    SvarSlett