søndag 24. mai 2015

 Det skjer mye i hagen for tiden selv om det er kjølig ute. Saren har begynt å vokse de siste dagene. Den brukes på samme måte som pepper. Men ikke ha i for mye. for den er VELDIG sterk.
 Salvien begynner også å våkne til liv. Den kan brukes i sauser, supper og kryddersmør m.m
 Hvitløken er jeg veldig spent på. Noen har overvintret og andre ikke. bladene kan du også spise. Klipp de over maten, eller bruk de på lik linje med gressløk.
 Luftløken har fått knopper i toppen nå. Snart kommer det hundrevis av bittesmå  løk som etterhvert får tykt brunt skall. For å fjerne skallet må du legge de i kokende varmt vann ett øyeblikk. Da slipper de skallet lett. Det er nesten som å skolde mandler. Disse små løkene kan brukes som vanlig løk, men i langt mindre mengder. De er veldig sterke i smaken. En eller to kan erstatte en hel gul løk.
 Persillen spirer også nå. Det overrasker meg litt denne kalde våren. Jeg pleier å så persille hvert eneste år, selv om den er toårig. Syns den kommer litt sent første året, og jeg vil ha fin persille :)
 Gressløken er forlengst klar for kjøkkenbenken. Veldig god i eggerøre og omelett m,m
Nå må vi snart klippe ned blomsterenga. Må bare slutte å regne først ;) God helg :)

2 kommentarer:

  1. Så mye fint du har her. Har du sådd hvitløken fra frø eller plantet fedd som du kjøper på butikken? Jeg så nemlig at hvitløken på benken har begynt å spire og lurte på om jeg kunne plante denne ut.

    SvarSlett
  2. Takk det samme :) Jeg har plantet fedd fra butikken ja. Du kan gjerne plante nå, og la de overvintre. I mellomtiden kan du klippe noen av bladene å ha i maten. De smaker hvitløk de også. Takk for hyggelig kommentar og lykke til med hvitløk i hagen :)

    SvarSlett